Pavla Hlavinková Pavla Hlavinková
hodnocení článku:
0 %


Obezita z pohledu TČM

14. 1. 2016

Tradiční čínská medicína dává logické vysvětlení snad pro všechny pochody v lidském těle a v přírodě. Umí tedy poměrně snadno vysvětlit vznik obezity. Pokusím se toto téma trošku ozřejmit.

Obezita z pohledu TČM

Jak víme - všechno v přírodě, stejně tak i aspekty člověka jsou buď JINové, nebo JANGové. Tmavá noc, chlad, vláha, pasivní, plynoucí, žena - to je JIN. Slunečný den, teplo, aktivita, akce, pohyb, muž - to je JANG.

Více JINové jsou většinou ženy, proto právě k nim patří ta měkkost, boubelatost a čím více JINová je žena, tím větší sklon ke kyprým tvarům má. Jsou i JANGové ženy, ty jsou většinou štíhlé a mají i více mužských vlastností, nejsou to takové ty "čistokrevné" jemné, plynoucí a měkké ženy.

Muži jsou od přírody více JANGoví než ženy, tudíž je jejich tělo tvrdší, svalnatější, pevnější a většinou s absencí měkkých špeků. Čím více je ale muž JINový, čím více má ženské energie - tím větší sklony k obezitě bude mít.

Takže je to hojnost JINu, při relativně nebo absolutně menším zastoupením JANGu, co způsobuje kypré tvary.

Každý člověk má "svůj střed", který odpovídá jeho tělesné konstituci a přirozenosti. Některé ženy mají od přírody více JINu, tak budou vždy baculatější než JANGové ženy a je to tak v pořádku, jsou na svojí optimální hmotnosti i když nemají míry 90-60-90. Vlivem nesprávné stravy nebo nesprávného životního stylu, může ale dojít k odchýlení od přirozeného "středu" a žena si ještě zvýší JIN a poklesne JANG a začne postupně přibírat už nezdravě moc.

A JAK TO MŮŽE VYPADAT PRAKTICKY:

Typická JINová žena chce "jíst zdravě", tak se začne stravovat rádoby zdravou, ale přitom hodně ochlazující JINovou stravou jako je syrové ovoce, syrová zelenina, zelené potraviny, ovocné šťávy, nízkotučné mléčné výrobky a tím jednak do sebe dostává další a další JINové substance, ale zároveň si tím zachlazuje - tudíž oslabuje trávení a díky tomu tráví špatně a přibírá. Představte si to jako když chcete uvařit jídlo pod kotlem, který ale nehoří, ale jen sotva doutná!

Potom stačí sníst jen trochu tučnějšího jídla, či sacharid a žena přibírá neadekvátně moc, nebo si stěžuje, že sní jeden rohlík a přibere snad tři kila...stupňuje se to v pocit, že snad už tloustne i z vody, protože dohromady nic moc nesní a má téměř pravdu, je to tak! Zpanikaří a chce zastavit přibývání na váze, tak si naordinuje na snídani bílý jogurt a ovoce, teplé obědy zruší úplně a dává si místo nich jen zeleninový salát, místo večeře hladovka a začarovaný kruh se uzavírá. Její trávení je čím dál více "zachlazené", takže čím dál hůř "spaluje" a žena tloustne dál. Hladovka stejně jako chladné a syrové potraviny zraňuje slezinu. Další důsledek tohoto je, že oslabené trávení už není schopno dostatečně získávat z potravin živiny a žena začne být více unavená, mít oslabenou imunitu a časem třeba i horší krevní obraz nebo jiné obtíže...

Řešením v této situaci je "zahřát trávení". Začít teplou snídaní, ideálně polévka nebo kaše. Ovoce si může dovolit jako dopolední svačinku kolem 10 - 11 hodiny, kdy je dle orgánových hodin výkonnost sleziny na maximu a poradí si s tím. Oběd s večeří by měli být ideálně také teplé. Pokud to zašlo už moc daleko, tak je na místě toto snažení podpořit bylinami, které zahřívají JANG sleziny a ledvin, aby trávení a spalování začalo zase hezky fungovat. Toto je jediná funkční cesta k optimální váze. Diety na salátech a ovoci, případně hladovění není řešení.

Ale JANGová žena, nebo typický JANGový muž si takové stravování dovolit mohou. Ti mají JANGu oproti JINu relativně dost, takže jim pod "trávicím kotlem" hezky hoří a celkem dobře tráví i chladné JINové potraviny. Pokud mají JANGu o dost více než JINu, tak je pro ně takové chladivá strava dokonce prospěšná. Pokud ale ten nadbytek JANGu není zase tak výrazný, tak může v takovém nevyváženém stravování také dojít k vyčerpání JANGu a začne docházet k projevům jako u ženy v předchozím příkladu.

Klíčem je stravovat se individuálně, respektovat svoji vlastní konstituci a s ohledem na ni volit potraviny dle jejich termických účinků. Samozřejmě nic není jen tak černobílé, konstituce člověka se dále dělí detailněji a je potřeba přihlédnout k nadbytečnosti, nedostatečnosti, k vlhkosti a suchu, aby se stanovil "lifestyle" opravdu na míru.


Zaujal vás článek?    

Názory a hodnocení

Nikdo nehodnotil, buď první, kdo se podělí o své zkušenosti!


velmi dobré


dobré


neutrální


slabé


velmi slabé


Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací Rozumím