Pavla Hlavinková Pavla Hlavinková
hodnocení článku:
100 %


Jak školský systém utlačuje v dívkách ženské kvality

5. 4. 2020

Vzhledem ke karanténě, která je touto dobou v Česku, jsem byla stejně jako spousta dalších rodičů, nucena začít svoje děti vzdělávat doma. Dcera v 5.třídě, syn ve 3.třídě. K tomu doma 5 měsíční miminko, takže situace lehce náročná :-). Ale nevadí, co Tě nezabije, to Tě posílí. První týdny jsem tedy myslela, že mě to asi zabije, ale nestalo se, naopak – začalo mi to otevírat oči a jsem za tuto příležitost vděčná.

Jak školský systém utlačuje v dívkách ženské kvality

Důkladnějším pozorováním našich dětí opačného pohlaví jsem začala vidět ty ohromné rozdíly v ženském vs. mužském fungování. Dcera zvládá levou zadní český i anglický jazyk, prostě to tam tak nějak cítí, a když není ve stresu, nebo pod tlakem, tak perlí a jde to jako po másle.

Přírodověda a vlastivěda jak co, záleží, zda ji téma zaujalo nebo ne, tady jsem si začala klást otázku, zda je opravdu nutné děti drtit biflovat se něco, co jim v tomto věku fakt nic neříká. Třeba až ucítí potřebu prozkoumat dané téma, tak to zadá do googlu a pojede…a nebo potřebu o některá témata nikdy nepocítí a bez informací o například třicetileté válce může v klidu žít dál. Možná bych uvítala ve školství místo některých témat raději jiné „učivo“, třeba více o životě, přístupu ke zdraví, ke vztahům, prostřednictvím různých psychoanalytických metod poznávání toho, kdo vlastně jsem atd., ale do toho teď nechci zabředávat.

A potom je tady matematika. S tou u dcery bojujeme snad od začátku. Počítat umí, to se ještě dá relativně mechanicky naučit, ale jak přijde řada na slovní úlohy a hlavně geometrii, tak konečná.

U syna přesně naopak – jazyky vůbec necítí, ani ten český, v určování slovních druhů je jako slon v porcelánu. Ale zato matika levou zadní, dokonce řeší slovní úlohy i za svou o 2 roky starší sestru.

Dcera má sice velkou slabinu v matice, ale v běžném životě pozoruji, že má úžasnou intuici a jasnozřivost. Dokáže mi přečíst myšlenky, dokáže hned uhodnout můj PIN, když si zabezpečím mobil, dokáže vycítit, kam jsem schovala ovladač od TV, nebo její mobil. Pokud si já v sobě řeším nějaké životní téma, tak za mnou ráno přijde, že se jí o tom zdálo. Když je to téma pro mě intenzivní, tak takhle přijde i 2x za týden. Tak že by se v ní rodila malá vědma? :-)

Přijde mi, že ženy jsou od přírody takové více či méně vědmy, že nám tyto mimosmyslové schopnosti byly dané více než mužům. A teď vidím, jak to v holčičkách školský systém zabíjí.

Samozřejmě každý jsme jiný, zajímám se i o astrologii a tam je to krásně vidět, někdo má opravdu více ženských (JINových prvků), někdo více mužských (JANGových) a každý to má různě namíchané bez ohledu na pohlaví.

Pokud je ale holčička, která dostala do vínku více právě ženských prvků, tak se rodí už opravdu napojená s intuicí, jasnozřivostí, jasnocitem a současně u ní tím pádem může pokulhávat analytické/logické myšlení, takže násilné nucení do používání mozku v ní tyto vrozené schopnosti utlumuje a ji uvrhuje do pocitu, že s ní něco není v pořádku a že je asi blbá.

Fungovat mozkem se jde do jisté míry naučit i pro holky s převahou ženských prvků, někdy to z ní tvrdí a neústupní rodiče časem vyrazí, někdy ta motivace přijde od ní, že chce například rodičům/sobě něco dokázat, nebo když žila v nedostatku a strachu o svoje zabezpečení, získala dojem, že se v životě nemůže na nikoho spolehout, jen sama na sebe, tak v sobě vygeneruje vnitřní motivaci makat a šlapat, aby jednou něco dokázala a mohla se mít v životě dobře, ale vždy toto výkonové (jangové) drilování, bude na úkor jejich ženských aspektů a nebude v životě šťastná a časem potom už ani zdravá. Vždyť to vidíme všude kolem, ty nešťastné (ač úspěšné, výkonné a bohaté) mužatky.

Žijeme v době, kdy mužské kvality – výkon, mozek, aktivita, neustálý růst, zacílenost, soutěživost, expanze, jsou nejvíce ceněny. Ženské kvality – měkkost, plynutí, cítění, sounáležitost, péče, duchovnost, intuice, jsou považovány za cosi neměřitelného, neceněného, snad i nepodstatného. Ale ukazuje se, že právě tato nerovnováha, toto ponížení ženských aspektů a vyvyšování mužských, je jádrem problémů, které se táhnou napříč rodinami a společností vůbec.

Gynekologické ordinace praskají ve švech, neplodnost roste, rozvodovost roste, bezradnost rodičů při péči o své děti roste, ženy nejsou ženy, ale v domácnostech žijí dva muži, z nich jeden sice nosí sukni, ale je to často svojí energií také muž, matky nejsou matky, ale roboti a často bez trpělivosti, empatie a vůbec vřelého vztahu ke svému dítěti. Nikomu v tom není dobře.

Situace volá po nastolení rovnováhy, po uznání důležitosti i ženských kvalit, po ukončení kastrace ženství. Je potřeba přestat dívenky formovat do mužského fungování hned na základních školách, je nutné začít respektovat jejich odlišnost. Protože si nejsme rovní. Stačí se podívat bez oblečení do zrcadla a rozdíly jsou patrné.

Spousta žen si to dnes už uvědomuje, stovky kurzů, seminářů, knih a přednášek, co poslední dobou vznikají, jsou toho důkazem. Ženy, které jsou pravdivé samy k sobě, to už cítí. Cítí, jak moc je dysfunkční, že se odklonily od své ženské přirozenosti a hledají cestu zpět a je to mnohdy náročné a netuší odkud začít zamotané klubko starých přesvědčení, masek a postojů rozmotávat. Vlivem výchovy, předávaných vzorů našich matek a babiček a hlavně vzdělávacím systémem jsme se příliš vzdálily svému ženskému způsobu fungování.

Tímto nikterak nesnižuji mužské kvality, naopak, také si jich velmi vážím, kde bychom bez nich byly, jsou také úžasné! Jen volám po rovnováze. Pokud nám to nedojde samotným, tak k tomu budeme okolnostmi, silnou životní nepohodou a hlavně zdravotními obtížemi dříve nebo později donuceni a bude to bolet.

Moc bych přála holčičkám, obzvláště těm s převahou ženských prvků, aby si toto jejich citlivé matky uvědomily a dokud nedojde ke změně ve vzdělávacím systému, tak aby je nedrilovaly v „technických“ oborech jako je matika, fyzika, chemie…a klidně i mávly rukou nad horšími známkami z těchto předmětů. Na tom u holek opravdu život a jejich štěstí nestojí.

Pokud si ty naše zlaté holčičky uchovají svoji intuici a další mimosmyslové vnímání i do dospělosti, pak tyto kanály budou nositeli daleko hlubších a často i cennějších informací než ty, které jde filtrovat pouze přes mozek. A když se následně spojí tyto ženské kvality s mužskými, tak společně mohou tvořit pro nás zatím nepředstavitelně krásnější svět.

 


Zaujal vás článek?    

Názory a hodnocení

Veronika 6. 4. 2020
 

Pavli, popsala jsi to trefně. Naprosto souhlasím, že školský vzdělávací systém již dlouho volá po reformaci. Stejně tak jako náš způsob nahlížení na důležitost určitých vlastností u dětí (ale platí to i obecně): cílevědomost, vytrvalost, úspěšnost na úkor intuici, dobré známky ze vsech predmetu místo přirozené zvídavosti a skvelem pochopeni toho, co je opravdu zajímá... Zajímavý článek. Děkuji za něj:-)

Libuše Bartlová 5. 4. 2020
 

Pavlinko zažívám dost podobnou situaci jako ty a plně s tebou souhlasím. Moc hezky jsi to napsala. Měli by se nad tím zamyslet i ve školství .

Misa 5. 4. 2020
 

Vyborne, snad se lidi vzpamatuji brzy...

Karolina 5. 4. 2020
 

Tohle je tak genialni shrnuti❤️ Dekuju Ti za nej, je to velká uleva, ze to máme vlastne vporadku a ty moje vecne pochybnosti muzu pustit z hlavy.


velmi dobré


dobré


neutrální


slabé


velmi slabé


Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací Rozumím