Antonín Hlavinka Antonín Hlavinka
hodnocení článku:
100 %


Pra-moderní hubnutí

21. 11. 2017

Každý to máme s vůlí a motivací trochu jinak. Někdo má tak pevnou vůli, že vlastně nepotřebuje žádnou motivaci, prostě dokáže být na sebe dlouhodobě pes a funguje mu to. Takových nás moc není, většinou to jsou lidé, kteří mají ve svém astrotypu dostatek prvku "kov", což je zjednodušeně struktura a řád (pes zmíněný výše není samoúčelný výraz, ale pes opravdu náleží prvku kov a kdo jej má v astrotypu, tak má tohle holt jednodušší - jak prvky, tak i zvířata vycházejí z prastaré čínské kosmologie).

Pra-moderní hubnutí

Někdo si naopak dokáže vytvořit motivaci vnitřně a pak šlape celkem intezivně a dokáže s formou něco udělat, ale často jen krátkodobě (tohle umí lidé se zastoupením prvku "dřevo" a "země"). To jsou ti věční dietáři a začínači, kteří se nadchnou a po čase to vyšumí. Pokud těmto lidem chybí prvek kov, který by jim dodal trvalou strukturu a řád, tak si můžeme trošku pomoct a uměle si tento prvek přizvat do života, aby nám pomohl udržet řád.

Jedna taková možnost je mít sparing partnera, který má sám "kovu" na rozdávání a tím si dodáme potřebnou strukturu z venčí a může to fungovat i dlouhodobě, pokud se totiž spojí nabuzené a natěšené "dřevo" s "kovem", tak to může fungovat celkem synergicky pro obě strany. Ale pokud nám chybí "dřevo" a nemáme "kov" ani poblíž, tak musíme najít něco jiného, chtíc se vymanit z bludného kruhu neustálých začátků s cvičením a omezováním vydatného jídla. O tom pak níže.

Skloubil bych zde rád ultramoderní a starodávné principy, které se mě osobně osvědčily. Prvně je dobré si zjistit a přiznat z jakého jsme materiálu. Pokud jsou našimi životními prvky "dřevo" a "oheň", tak prakticky nehrozí, že bychom měli problém s nadváhou. Naopak se takoví lidé musí krotit v pohybu, neboť je pro ně pohyb droga, rychle spalují cokoliv a často mohou mít zdravotní obtíže typu přetížení kloubů, svalů, enormní zátěž srdce, apd.

Pokud náležíme spíše prvku "země", tak máme potenciál být silní a vytrvalí, ale také k tomu být velmi pohodlní a takový kýpřejší. Jinými slovy zde pasuje typická fráze holka "krev a mlíko" :-). Pokud nám chybí motivační "dřevo", nebo strukturovaný "kov", tak můžeme mít se svou postavou a pohybem problémy. 

V případě převahy jinových prvků v astrotypu "kov" a "voda" můžeme mít až odpor k pohybu. Neříkám, že takový člověk je líný, ale je aktivní v jiných věcech, například ve studiu, čtení, vzdělávání a na pohyb není ani chuť a ani čas. V tomto případě je nutností zásah a pomoc z venčí, protože takový člověk sice nemusí dostat infarkt nebo ho nejspíš netrefí šlak jako jejich jangové protipóly, ale hrozí zde nemoci ze stagnací, což jsou cysty, myomy, nádory, špatné a pomalé zažívání a trávení, kdy přibírají i z vody a pouhým pohledem na rohlík, atp.

Například já mám zastoupení pěti hlavních prvků v astrotypu celkem rovnoměrně rozprostřené a tak mám od všeho něco, ale nic extra nevyčnívá, takže si tu a tam musím taky pomoct :-). A pomáhám si právě moderními prvky. Každému z nás funguje metabolizmus jinak, ale naprosto pro všechny platí kalorická rovnice, a to příjem - výdej = 0, což je celkem ok, - (mínus) je super, + je špatně. Ze zkušenosti vím, že už jen pouhý přehled o tom jaký mám příjem je velmi efektivní pro zlepšení zdravotního stavu i vzhledu, ale pokud vím i kolik mám výdej, tak je to naprosto dokonalé a forma jde parádně nahoru!

No a nyní tedy k tomu, jak se taková věc dá dnes hezky a efektivně sledovat. Ještě dopředu prozradím, že v této metodě "jedu" asi 6 měsíců a za tu dobu jsem "přeměnil" asi 24% tuků na svaly! Fyzička úplně někde jinde, i když je stále co zlepšovat. Samozřejmě je i méně efektivní varianta a to bez většího pohybu, kdy si budete sledovat a hlídat pouze svůj příjem. Ale je mnohem efektivnější kontrolovat obě strany rovnice, tedy i výdej a když vidíte, že jste ujeli v průběhu dne, tak to večer ještě doženete větší procházkou, nebo nějakou jinou intenzivnější a/nebo příjemnější fyzickou aktivitou :-).

Potřebovat k tomu budete aplikaci a hodinky, nebo sporttester, který bude s aplikací fungovat. Konkrétně jde o aplikaci Kalorické tabulky, kde najdete snadno asi všechna dostupná jídla u nás a to jak hotová jídla, tak balená. Osobně používám hodinky Garmin, které jsou dle mého úplně top a o ničem jiném bych dnes neuvažoval. Mají na výběr dnes už opravdu pro každého. Hlavní výhodou je propojení těchto hodinek s aplikací Kalorické tabulky, kde okamžitě vidíte jak denní příjem kalorií, tak i výdej! A to jak z chůze, tak speciálních sportovních aktivit. Hodinky jsou dostatečně přesné, baterie vydrží jeden až dva týdny v pohodě, průběžně měří srdeční tep a s aplikací v telefonu se aktualizují průběžně automaticky. Asi více napoví obrázky přímo z aplikace níže.

              
Obr 1. první obrázek ukazuje souhr nastřádaných dat a to jak příjem, tak výdej. Tekutiny si nezapisuji. Kolečko celkem by se mělo držet max. na 100%, problém jsou tuky :)
Obr 2. ukazuje na souhrnný graf, legenda je na obrázku, důležité je se držet ideálně pod tou šedou, pak bude docházet k váhovému úbytku, samozřejmě je také důležité jak a jestli se hýbete a jaké je složení stravy, protože můžete shazovat svaly a nikoliv tuky
Obr 3. ukazuje spojení se super aplikací Endomondo, to je takový bonus, další přidaná hodnota hodinek a měření aktivit, zde už příjem potravy nefiguruje

 

Jediné, co tedy musíte dělat, je nosit hodinky a zapisovat si průběžně co sníte. To vám zabere asi tak 5 minut za den a vidíte ihned, kolik kcal jste spořádali během dne a navíc vidíte i kolik z toho bylo tuků, cukrů, bílkovin a vlákniny včetně doporučení pro váš věk, pohlaví, váhu, aktivitu! Aplikace je dost chytrá a měření z hodinek je dost přesné, takže opravdu budete dostávat velmi relevantní data, ze kterých bude ihned patrné, jakým směrem se vydáváte. A už tento samotný fakt, že si na to uvidíte, kolik a čeho jíte a jak moc se pohybujete, vám pomůže se držet na uzdě. Jeden známý pouhým zapisováním toho, co za den sní, zhubnul 8 kg za 2 měsíce! Nyní čeká na hodinky a očekává, že se dostane ještě na další dimenzi :).

U mě to funguje jako výborný motivační prvek a zároveň jako brzda, když mě honí mlsná (nikoliv manželka, ale ta hluboko v nás zakódovaná chuť a závislost na tučné a sladké :-)). Snadno se podívám, jak jsem na tom a ihned vím, že buď mohu zhřešit, ale pak budu muset ještě vyvinout nějakou aktivitu, abych přebytky v příjmu vyrovnal alespoň do nuly :-). Někdy si i nadskočím a stává se mi, že mám třeba několik dnů v týdnu deficit několik set kcal, ale to zase lehce někdy o nějakou tu kalorii přetáhnu. Důležité je trvale se udržovat na nule, ideálně pod nulou, pokud se cítíte v pohodě. Aplikace je tak chytrá, že pokud zadáte vaši cílovou hmotnost, tak se vám limit denního příjmu sám upraví. Já osobně několikrát za týden překročím doporučenou gramáž tuků a naopak těžko doháním vlákninu :(, je to moje slabina, ale postupně jsem se naučil tyto situace řešit větší a intenzívnější aktivitou, kdy se denní limit tuků zvedne a pak se tam na konec dne vejdu ;-). Je to taková zajímavá a zábavná hra, která má ovšem vynikající výsledky. Prostě hubnutí hrou! 

Zde přikládám odkaz na aplikaci kalorické tabulky na Google Play.

A také přikládám odkaz na hodinky Garmin, super novinka jsou Vivoactive 3, a pro náročné sportovce Fenix 5, ale náramky Vivoactive HR jsou stejně funkční a na dámskou ruku možná praktičtější.

Antonín Hlavinka  
 


Zaujal vás článek?    


Související metody

Názory a hodnocení

Makač 27. 11. 2017
 

Super, hodinky občas používám, ale nespojil sem si to tak přímo s těma tabulkama, něco na tom bude. Díky


velmi dobré


dobré


neutrální


slabé


velmi slabé


Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací Rozumím